ID billet rettigheder

Eks. Arb. Klub 9 dec. 2013

Vedr. ID rettigheder

SAS har angiveligt adspurgt samtlige flyselskaber, om Swissports delvise køb af SGH DK har konsekvenser for SAS medarbejdernes ID billet rettigheder.

Vi har informationer om, at 16 flyselskaber har taget forbehold mod aftalen omkring gensidige ID billet rettigheder.

Ved adskillige møder i bl.a. SU og HSU, har vi direkte spurgt SAS om et salg eller delvist salg har konsekvenser for aftaler og personalepolitik. Vi har fået bekræftet at et salg eller et delvist salg ingen konsekvenser har!

Vi har ligeledes ved forskellige lejligheder spurgt SAS om hvad Swissports delvise køb af SGH på 10 % betyder i kr. og øre Det har vi ikke kunnet få svar på, og vi har derfor en formodning om, at det delvise “køb” er foretaget uden der er økonomi indblandet.

At vi nu oplever, at SAS ikke kan eller vil, overholde det de klart har lovet, ser vi som et brud på aftaler og ansættelsesvilkår. Det er ligeledes bekræftet, ved vores nyeste ansættelses kontrakt, med flg .ordlyd ” De hidtil for ansættelsen gældende kollektive overenskomster og policies gælder også i SGH Denmark A/S, så virksomhedsoverdragelsen ændrer ikke ved rettigheder og pligter “. Det er naturligvis alt sammen noget vi går videre med, men det er også noget der giver bekymring om samarbejde og tillid.

Herunder en opgørelse fra SAS portalen:

ID-TRAVEL FOR ANSATTE I SAS GROUND HANDLING

Eftersom ejerforholdet i SGH nu har forandret sig fra 01NOV2013 så at SAS ejer 90% af SGH, har SAS været forpligtiget til at tilspørge alle fremmede luftfartsselskaber (OAL) som SAS har ID billet aftaler med, og som med automatik gælder alle 100% ejede datterselskaber, hvorvidt respektive aftaler kan gælde også for SGH.  

Desværre har alle OAL endnu ikke svaret, og vi er stadig i dialog med visse OAL som er usikre på hvilken policy de vil følge. Vi kommer derfor til efterfølgende at justerer på informationen så snart vi har besked fra de respektive selskaber.

Punkt 1

Indtil videre kan vi dog glæde os over at ansatte i SGH fortsat kan benytte ID-Travel på følgende OAL:  

Adria Airways JP
Aegean Airlines A3
Aer Lingus EI
Aerolineas Argentinas AR
Aeromexico AM
Air Baltic BT
Air Caraibes TX
Air Greenland GL
Air Inuit 3H
Air Namibia SW
Air New Zealand NZ
Air Tran FL
ANA All Nippon NH
Arkia IZ
Allegiant G4
Atlantic Airways RC
Austrian Airlines OS
Bearskin Airlines JV
Brussels Airlines SN
Canadian North 5T
Cayman Airways KX
Condor DE
Corsair SS
Croatia Airlines OU
CSA Czech Airlines OK
Danish Air Transport DX
Darwin F7
Delta Airlines DL
El Al LY
Emirates EK
ERA Aviation 7H
Estonian OV
Ethiopian Airlines ET
Etihad EY
First Air 7F
Germanwings 4U
GOL G3
Gulf Air GF
Hawaiian Airlines HA
HOP  A5
Iberia IB
Icelandair FI
Jetblue B6
LOT Polish Airlines LO
Lufthansa LH
Luxair LG
Malaysia Airlines MH
Malmö Aviation TF
MEA Middle East Airlines ME
Meridiana IG
MESA Airlines YV
Nextjet 2N
Porter Airlines PD
Qantas QF
SATA International S4
Scenic Airlines YR
Southwest Airlines WN
Swiss LX
TAM Linhas Aereas  JJ
TAP Portugal TP
Thai Airways International TG
TUIFly X3
Turkish Airlines TK
Virgin America VX
Vueling Airlines VY
Westjet WS
XL Airways SE

Punkt 2
De OAL som har meddelt SAS at de desværre ikke kan inkludere SGH for ID Travel er:

Air Berlin AB
Air Calin SB
Air Europa UX
Air France AF
Air Malta KM
Alitalia AZ
American Airlines AA
Cathay Pacific CX
Dragonair KA
Finnair AY
Kenya Airways KQ
KLM KL
Oman Air WY
South African Airways SA
US Airways
Virgin Atlantic VS

De selskaber tilbyder ikke ID-Travel til ansatte i egne datterselskaber, med mindre de selv ejer 100% af selskabets aktier, og kan derfor ikke inkludere andre luftfartsselskabers delejede datterselskaber.