Eks. Arb. Klub 9 dec. 2013
Vedr. ID rettigheder
SAS har angiveligt adspurgt samtlige flyselskaber, om Swissports delvise køb af SGH DK har konsekvenser for SAS medarbejdernes ID billet rettigheder.
Vi har informationer om, at 16 flyselskaber har taget forbehold mod aftalen omkring gensidige ID billet rettigheder.
Ved adskillige møder i bl.a. SU og HSU, har vi direkte spurgt SAS om et salg eller delvist salg har konsekvenser for aftaler og personalepolitik. Vi har fået bekræftet at et salg eller et delvist salg ingen konsekvenser har!
Vi har ligeledes ved forskellige lejligheder spurgt SAS om hvad Swissports delvise køb af SGH på 10 % betyder i kr. og øre Det har vi ikke kunnet få svar på, og vi har derfor en formodning om, at det delvise “køb” er foretaget uden der er økonomi indblandet.
At vi nu oplever, at SAS ikke kan eller vil, overholde det de klart har lovet, ser vi som et brud på aftaler og ansættelsesvilkår. Det er ligeledes bekræftet, ved vores nyeste ansættelses kontrakt, med flg .ordlyd ” De hidtil for ansættelsen gældende kollektive overenskomster og policies gælder også i SGH Denmark A/S, så virksomhedsoverdragelsen ændrer ikke ved rettigheder og pligter “. Det er naturligvis alt sammen noget vi går videre med, men det er også noget der giver bekymring om samarbejde og tillid.
Herunder en opgørelse fra SAS portalen:
ID-TRAVEL FOR ANSATTE I SAS GROUND HANDLING
Eftersom ejerforholdet i SGH nu har forandret sig fra 01NOV2013 så at SAS ejer 90% af SGH, har SAS været forpligtiget til at tilspørge alle fremmede luftfartsselskaber (OAL) som SAS har ID billet aftaler med, og som med automatik gælder alle 100% ejede datterselskaber, hvorvidt respektive aftaler kan gælde også for SGH.
Desværre har alle OAL endnu ikke svaret, og vi er stadig i dialog med visse OAL som er usikre på hvilken policy de vil følge. Vi kommer derfor til efterfølgende at justerer på informationen så snart vi har besked fra de respektive selskaber.
Punkt 1
Indtil videre kan vi dog glæde os over at ansatte i SGH fortsat kan benytte ID-Travel på følgende OAL:
Adria Airways JP Aegean Airlines A3 Aer Lingus EI Aerolineas Argentinas AR Aeromexico AM Air Baltic BT Air Caraibes TX Air Greenland GL Air Inuit 3H Air Namibia SW Air New Zealand NZ Air Tran FL ANA All Nippon NH Arkia IZ Allegiant G4 Atlantic Airways RC Austrian Airlines OS Bearskin Airlines JV Brussels Airlines SN Canadian North 5T Cayman Airways KX Condor DE Corsair SS Croatia Airlines OU CSA Czech Airlines OK Danish Air Transport DX Darwin F7 Delta Airlines DL El Al LY Emirates EK ERA Aviation 7H Estonian OV Ethiopian Airlines ET Etihad EY |
First Air 7F Germanwings 4U GOL G3 Gulf Air GF Hawaiian Airlines HA HOP A5 Iberia IB Icelandair FI Jetblue B6 LOT Polish Airlines LO Lufthansa LH Luxair LG Malaysia Airlines MH Malmö Aviation TF MEA Middle East Airlines ME Meridiana IG MESA Airlines YV Nextjet 2N Porter Airlines PD Qantas QF SATA International S4 Scenic Airlines YR Southwest Airlines WN Swiss LX TAM Linhas Aereas JJ TAP Portugal TP Thai Airways International TG TUIFly X3 Turkish Airlines TK Virgin America VX Vueling Airlines VY Westjet WS XL Airways SE |
Punkt 2
De OAL som har meddelt SAS at de desværre ikke kan inkludere SGH for ID Travel er:
Air Berlin AB Air Calin SB Air Europa UX Air France AF Air Malta KM Alitalia AZ American Airlines AA Cathay Pacific CX Dragonair KA |
Finnair AY Kenya Airways KQ KLM KL Oman Air WY South African Airways SA US Airways Virgin Atlantic VS |
De selskaber tilbyder ikke ID-Travel til ansatte i egne datterselskaber, med mindre de selv ejer 100% af selskabets aktier, og kan derfor ikke inkludere andre luftfartsselskabers delejede datterselskaber.