Eks. Arb. Klub 24 Oktober
Vi modtagere dagligt klager fra kollegaerne om at RampSnake ikke virker optimalt og oftest virker de slet ikke på de høje flytyper. Vi har også kollegaer der er rigtig glade for RampSnake og som har fundet ud af at bruge den så de bliver aflastet.
Nedenfor er en delvis opgørelse for A319, A320, B757 og E95 for datoen 22. oktober 2013, afvigelser kan forekomme, men giver et fingerpeg og det giver en indikation om hvor mange bånd der skal bruges. Principperne for brugen af bånd er, at bånd som hjælpemiddel skal bruges på begge lastrum under handlingerne.
Tallene i oversigten er for ankomster og afgange, der er ikke taget højde for om der skal bruges en eller to bånd til handlingerne.
Count of TYPE | TYPE | ||||
Tid |
319 |
320 |
757 |
E95 |
Grand Total |
00:00-01:00 |
1 |
1 |
2 |
||
06:00-08:00 |
2 |
7 |
1 |
10 |
|
08:00-10:00 |
3 |
5 |
1 |
9 |
|
10:00-12:00 |
3 |
8 |
1 |
12 |
|
12:00-14:00 |
3 |
9 |
1 |
13 |
|
14:00-16:00 |
4 |
7 |
1 |
12 |
|
16:00-18:00 |
5 |
8 |
1 |
14 |
|
18:00-20:00 |
6 |
8 |
1 |
15 |
|
20:00-22:00 |
6 |
7 |
13 |
||
22:00-24:00 |
2 |
6 |
8 |
||
Grand Total |
34 |
66 |
2 |
6 |
108 |
Kommunikation
Er en vanskelig ting at mester, vi har indtil flere gange gjort opmærksom på overfor ledelsen, at vi gerne vil have feedback eller bare en kommentar for det arbejde der bliver lavet for arbejdsmiljøet.
De seneste situationer er modtagere af mails og en forplumring af budskaber, som afsender af gode hensigter bringer til modtagerne. Der er en hovedmodtagere og dem man synes bør og skal vide de fremsendte beskeder. Dette har skabt en del irritation og fare for at tingene ”falder mellem to stole”, hvilke på ingen måde er hensigten.
Kommunikation i forbindelse med grejmesse i München kunne om ikke andet være ønskeligt, det er glædeligt at se ledelsen interesse i nyt grej og hvad der rør sig på markedet. Det man kunne ønske sig, var at ledelsens også viste samme interesse for at informere om hvem man ville sende af sted, i stedet for det kun var arbejdsmiljørepræsentanterne der højlydt orienterede bredt.
Det sidste vi er blevet konfronteret med er manglende inddragelse til nyindkøb af materiel, man har valgt ikke at inddrage arbejdsmiljøorganisation ved indkøb af ny tankvogn. Udskiftning til ny tankvogn har været kendt længere og nu virker det som om tingene ikke kan gå hurtigt nok og det er meget bekymrende og især når man til side sætte arbejdsmiljøgruppen for materiel og deres kompetencer.
Manglende opfølgning fra ledelse, omkring handlende installationer på F90`rn,for at undgå strømskader. ( mere detaljeret under afsnit ” Strøm på F90`rn” )
Manglende indsigt i flyudviklingen og handlingsgrejets tilstand, her tænkende på bånd og loadere ( mere detaljeret under afsnit ” Bånd til Widebody” )
Strøm på F90`rn.
Der har været 4 strømulykker, med 28Vtudor, på F90`rn, indenfor de sidste 2 år.
Dette er ikke OK.
Lidt forklaring..:
På alle 9 standpladser, på F90`rn er der 4 strømbrønde, 2 med 400Hz og 2 med stik til 28V Tudor ( benævnt som brønd A og Brønd B ).
På alle 400Hz brønde, er tænd/sluk kontakten flyttet over til lygtemasten, ved siden af standpladsen.
Der er ingen tænd/sluk kontakt på nogle af de brønde, til 28V Tudor.
Der blev i foråret 2013, startet en dialog omkring at finde en løsning på problemet, for man vidste godt hvor problemet var.
D.12/7 2013 blev der på F97 monteret en kontakt, for aktivering af strømmen til den brønd A, for 28V Tudor.
D.19/7 2013, skriver miljøafd. til driftledelsen, omkring den foregående uges test, den var vellykket og kollegaerne modtog denne sikring af strøminstalationen med glæde.
Det blev dog påpeget om kontakten virkede både til brønd A og Brønd B
D.6/10 2013, rykkes der for svar, omkring det fortsatte arbejde, da der intet er sket.
Der kommer intet svar, om kontakten på F97, både virkede på Brønd A og Brønd B,
Nu kan dette ikke gå mere, vi må finde en løsning og det hellere i går end i morgen.
Bånd til Widebody….:
Der er sket store ændringer på Widebodyflyverne, i de sidste del år, med det resultat at cpt5, er højere oppe på de nye flytyper.
Der er kommet flere widebody fly og virker til at denne tildens fortsætter.
Vi har en udfordring, som der skal finde en løsning på, omkring handlende bånd til Widebody.
Vi har i dag, flg. typer af bånd, som kan nå på Widebody.
– Caljan 10-50, der er 4 stk.( hvis de da ikke er fejlmeldt ) de er nedslidte og kører på sidste vers.
– FMC bånd, båndet er nedslidt og står til udskiftning, der har vi kun 1 stk.
– Mulag bånd, m/front-og rearliftere, vi har 12 stk.
de kan nå op, men giver nogle ulemper, grundet frontlifteren ( Dette blev ikke observeret, da frontlifteren blev testet på FMC no.60 og disse bånd buer )
og stigningen bliver for stor ved brug på B777 og B787-Dreamliner.
( der er så kun snart 10 stk, da på 2 af dem bliver frontlifter afmonteret og de 2 liftere bliver monteret som rearliftere og på de 2 mulagbånd, bliver der så sat 2 nye powerstow enheder på )
Følgende problematikker er tilstede… :
– På B777, B787 og A380, er der mange dele som er compositmateriale, ulempen her er, at hvis man rammer flyet, trykkes der en bule ind og ved frakørsel, retter den sig ud igen,
men skaden er sket inde bagved.
– Der er på Widebodyflyverne i dag, langt ind fra lugekant til lastsrumsgulvet, dette giver uhensigtsmæssige arbejdsstillinger.
– Ved lastning og losning af widebodyfly, er det ofte sådan, at flyet står og bevæger sig fra side til side, op til 10-15cm, derfor er en form for lifter nødvendig.
Vi bliver deraf nødt til at få kikket på båndløsninger, som kan varetage dette.
Her tænkes på en løsning, med 9mtr. El bånd fra Mulag, påmonteret en frontlifter, som er længere og rearlifter.
Med venlig hilsenHenrik R. T. Pedersen 1. Miljøassistent Airside Operations |
Mvh.Søren Gaarn Jensen 2. Miljøassistent Airside Operations |