SAS-salg kan skabe konflikt i Kastrup

Af Frederik Høj Rühne, frrh@berlingske.dk 11. august 2013, 22:30

3F holder vågent øje med forhandlinger, der vil sende en del af SAS Ground Handling til bagagegiganten Swissport, og bebuder arbejdsnedlæggelse, hvis der pilles ved medlemmers løn eller arbejdsvilkår.

SAS’ frasalg

I marts underskrev SAS og Swissport en hensigtserklæring om et salg af SAS Ground Handling (SGH) Frasalget er et led i SAS store spareplan fra november sidste år Som udgangspunkt opretter SAS og Swissport et joint venture, hvor Swissport vil få 51 pct. ejerskab af SGH. På sigt skal Swissport dog overtage SGH helt. De oprindelige meldinger lød på, at handelen ville falde på plads til efteråret. Det kan dog ikke bekræftes.

Uroen ulmer hos bagagepersonalet i SAS, og det tegner måske konturerne til en ny konflikt, der tager udgangspunkt i luftfartsselskabets omstridte spareplan fra sidste år.

I disse dage forhandler SAS og verdens største handlingselskab, schweiziske Swiss­port, nemlig om at flytte SAS Ground Handling, der håndterer bagage i blandt andet Kastrup Lufthavn, over i et joint venture med schweizerne som primær ejer med 51 procent.

Det kan betyde mørkere tider for de i alt 5.500 ansatte i SAS Ground Holding, frygter deres fagforbund 3F. Selskabet er en underskudsforretning for SAS, og det kalder med al sandsynlighed på en opstramning af organisationen, som Swissport vil stå i spidsen for.

I takt med, at forhandlingerne mellem SAS og Swissport foregår, begynder de nuværende SAS-ansatte at rasle med sablerne. I Sverige har de ansatte offentligt udtrykt bekymring for ansættelsesforholdene under Swissport, og nu melder danske 3F Kastrup sig i koret af skeptikere.

Her er den kontante melding, at der under ingen omstændigheder må pilles ved lønnen – ellers er de 1.700 ansatte, der samtidig er medlemmer af 3F, klar og parat til at tage »klassiske fagforeningsmetoder i brug.«

Oversat fra fagforeningssprog: Nedlæggelse af arbejdet.

»Vi er blevet skeptiske over for Swissport. Bliver deres overtagelse en realitet, er vi selvfølgelig imødekommende, men skulle det blive nødvendigt at markere os, er vi klar til at bruge hele den danske model – heriblandt retten til at varsle konflikt – hvis der ikke kan opnås overenskomst,« siger formand for 3F Kastrup, Henrik Bay-Clausen.

Jacob Pedersen, SAS-analytiker i Sydbank, vurderer det til at være meget sandsynligt, at de kommende medejere vil gå ind og kigge på overenskomstforhold for at revitalisere ground handling-selskabet.

»Jeg tror, der er behov for opstramninger, meget lig dem vi har set SAS gennemføre med deres kabinepersonale de senere år. Det vil være både inden for effektivitet og løn. Lønnen har jo vist sig at være højere for SAS-medarbejdere i mange år, så mon ikke det er det samme med SAS Ground Handling,« siger han.

Mindre løn, højere belastning

Men det kan der som sagt ikke være tale om.

»Lønniveauet i SAS Ground Handling er i forvejen ikke højere end hos tilsvarende firmaer i Københavns Lufthavn. Lønningerne ligger på markedsniveau for den slags arbejde, og derfor har vi ikke intentioner om at gå ned i løn,« siger 3F Kastrups formand Henrik Bay-Clausen.

I den forgangne uge har svenske fagforeningsfolk i skarpe vendinger i medierne kaldt Swissports engagement for »alarmerende«. Stemningen på den anden side af Sundet er blusset op, efter en belgisk fagforening har rapporteret om dårlige vilkår for Swissport-ansatte i lufthavnen i Bruxelles.

Meldingerne blev endda modtaget fysisk, da faglige repræsentanter fra både norske og svenske fagforeninger samt 3F Kastrup i juli holdt et orienterende møde med den belgiske fagforening ACV Transcom, der orkestrerede en fem dage lang strejke i maj som følge af utilfredshed med arbejds­vilkårene under Swissport. I en opsummerende mail sendt fra Belgien til 3F bliver flere ankepunkter listet op, heriblandt forværrede arbejds­forhold. Det drejer sig efter sigende om, at der blandt andet er blevet sat færre ansatte til at håndtere bagagen, når den skal til og fra flyene.

En effektivisering, som 3F Kastrup ikke vil anerkende, hvis den bliver relevant.

»Arbejdseffektiviteten er i forvejen høj, og der løftes rigtigt mange kilo. I teorien kunne de jo så tilføre nyt materiel til at udføre arbejdet. Men som vi efterhånden hører fra flere steder i Europa, er det ikke tilfældet. Tværtimod. Det virker som en meget gammeldags måde, de arbejder på med få folk til at udføre arbejdet,« siger formand Henrik Bay-Clausen.