Klubben i samarbejde om stor plan

Eks. Arb. Klub  27 juni

Ekspeditions Arbejdernes Klub har de seneste måneder samarbejdet med tillidsvalgte for Piloter, Stewardesser, Cargo Spirit, HK om en plan, hvor vi i samarbejde genrejser SAS, sikre job i Kbh Lufthavn til fordel for ansatte og ejere og dermed sikre værdier for København, regionen og hele Danmark.

Vi håber ledelsen og ejerne griber denne chance for at ekspandere sig ud af kriser, så vi en gang for alle kan afslutte 18 års tilbagevende spareplaner. I første omgang har vores plan fået en noget kølig modtagelse, men vi giver ikke så let op, i øjeblikket arbejder vi sammen med de andre initiativtager om afholdelse af en konference, hvor planen er at vi invitere forskellige politikkere og ejere og ledelse af SAS 

Herunder er en kopi af en artikel om emnet –  skrevet af journalist Peter Keiling fra 3F fagbladet.       

 

SAS anklages for at sylte medarbejderes vækstplan

Piloter, bagageportører og andre SAS-ansatte er gået sammen om stor plan, som skal sikre flere job i Københavns Lufthavn. Men flyselskabet vil hellere have 3F’erne til at løbe hurtigere, lyder kritikken.

Af journalist Peter Keiding

Drop tåbelige regler om, at SAS skal betale norske piloter for at flyve til København, før de sætter sig bag styrepinden i jumbojetten til New York.

I kølvandet på den barske spareplan i 2012 har piloter, mekanikere, stewardesser og bagageportører lanceret en plan for, hvordan flyselskabet kan vokse sig ud af krisen i stedet for kun at skære ned.

Det handler om at gøre København til en longhaul hub: Den bedste lufthavn for langdistancefly, der blandt andet kan konkurrere med den kommende storlufthavn i Berlin.

Vi vil lave et bedre produkt. Ikke kun gøre tingene billigst muligt. Desværre ser det ud som om, at SAS sylter vores plan, siger Lars Bjørking, formand for Dansk Pilotforening.

SAS: Fin dialog

Ifølge Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, har selskabet haft en fin dialog med medarbejderne om planen.

Vi vil gerne udvikle de lange ruter fra København. Men det er ikke en del af vores officielle strategi. Når vi udvikler SAS’ strategi, har vi kunder i hele Skandinavien, som vi skal tage hensyn til, siger hun.

Samtidig med at samarbejdet om at styrke langdistanceflyene står i stampe, har SAS valgt at opsige lokalaftaler for 900 arbejdere i SAS Ground Handling (SGH). Ifølge Trine Kromann-Mikkelsen er formålet at effektivisere, så flyselskabet kan erobre nye kunder til SGH.

Det handler om, hvordan arbejdstiden er fordelt over dagen. Ikke om at skære på lønnen. Men man ved jo aldrig, hvad der sker ved forhandlingsbordet, siger hun.

Stor maskine

Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup er ”forundret” over, at SAS opsiger lokalaftaler.

Det giver en fornemmelse af, at de vil spare sig ud af krisen. I stedet burde de fokusere på den glimrende plan for nye arbejdspladser, som medarbejderne er kommet med, siger han.

Ifølge Trine Kromann-Mikkelsen er der slet ingen sammenhæng mellem opsigelsen af lokalaftalen i SGH og forslaget om at udvikle langdistanceruterne.

SAS er en stor maskine, hvor der hele tiden er en masse hjul, som skal smøres og indstilles, siger hun.